تحلیلی جامع از یک دوستی دیرینه: سنگ و معماری

دوستی دیرینه ی سنگ و معماری

چرا با این همه تنوع طرح و رنگ و جنس های مختلف در سنگهای ساختمانی ایران وجود دارد ، و با اینکه این همه ذخیره معدنی در سراسر کشور هست ، شاهد رکود و افت روز افزون بازار سنگ هستیم.

و متریالهای جایگزین سهم بازار سنگ را کاهش داده اند .برای روشن شدن موضوع بهتر است کمی به گذشته برگردیم. زندگی بشر در طول تاریخ همواره با سنگ همراه بوده است .

همه ی ما می‌دانیم که با ارزش ترین سازه های ساخته شده توسط بشر از گذشته تا امروز ، با سنگ ساخته شده اند. سازه های عظیم و فاخری همچون تخت جمشید ، اهرام ثلاثه مصر و … نمونه هایی از این نماد های فاخر در تاریخ زندگی بشر هستند.

سنگ حامل انتقال پیام اصالت ، فرهنگ ، تمدن، تاریخ، احساس، ارزش و هزاران ناگفته ی دیگر در زندگی بشر است.

به واقع سنگ، یار دیرینه ای برای معماران از گذشته تا امروز بوده است. معمار، هر جا که نیاز داشته و امکان آن موجود بوده ، از سنگ در پروژه ها استفاده نموده است. گاهی برای ساخت بدنه ی اصلی سازه از سنگ های تراشیده شده  استفاده کرده است .

و گاهی برای پله و ازاره ، گاهی برای ساخت نماد و مجسمه ، گاهی برای کف و موارد مصرف دیگر که همچون خمیر در دست طراح و معمار بوده ، از سنگ استفاده کرده است. وقتی قرار است مفهومی به نام ارزش به ذهن یک مخاطب منتقل شود ، باید این انتقال مفهوم از یک روش مشخص انجام شود .

یکی از متریالهایی که همیشه در همه ی دوره های زندگی بشر حامل انتقال مفهوم ارزش به ذهن انسانها بوده و عموما ‌توانسته از دوره ای به دوره ی دیگر منتقل شود ، متریال سنگ است . این ما هستیم که باید با گرامی داشتن این محصول ساخته ی دست طبیعت ، درست برخورد کنیم

 

قدمت و ارزش سنگ :

اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم هیچ متریال یا شیئی در زندگی ما انسانها به قدمت سنگ وجود ندارد. سنگی که به عنوان سنگ ساختمانی استفاده می‌کنیم ، احتمالا چند صد میلیون سال قدمت داشته باشد؛ یعنی زمان تشکیل آن سنگ در طبیعت به چند صد میلیون سال پیش بر میگردد.

تولید کننده ی سنگ و سنگبر ، این طرح و نقش زیبا را که میلیون ها سال پیش در دل طبیعت به ودیعه گذاشته شده است، مکشوف می‌نماید و این معمار است که با افکار خود طرحی را می‌آفریند که سنگ با زیبایی های خود در چشم مخاطبان جلوه گری کند.

گاهی با چیدمان درست رگه ها، گاهی با اجرای به جا و درست و گاهی با طراحی های بی‌نظیر خود برای سنگ در پروژه، جایگاه درست ایجاد می‌نما

نیاز های جامعه ی معماری در رابطه با سنگ :

وقتی یک معمار تصمیم می‌گیرد از متریالی در پروژه ی خود استفاده کند، در اصل اعتبار خود را گرو گذاشته تا پروژه را طبق افکار خود با متریالهای موجود خلق کند.

وظیفه ما به عنوان فعال در صنعت سنگ این است که ، باید مسائل فنی هر سنگ را به درستی برای او تشریح کنیم . وقتی مسائل فنی سنگ مشخص باشد ، باید ها و نباید ها در مورد هر سنگ معلوم باشد ، طراح بدون استرس و با خیال راحت ، از هر سنگی که تمایل دارد با آگاهی کامل استفاده میکند.

عدم آگاهی در مورد هر موضوعی ، فی نفسه نگرانی و استرس ایجاد می‌کند . وقتی اطلاعات کافی و درست در بخش بازار فروش سنگ وجود ندارد ، چطور می‌توان انتظار داشت مشتری با خیال راحت و چشم بسته درمورد خرید سنگ تصمیم گیری نماید.

در گذشته تعداد سنگ های موجوددر بازار کم بود و عموما رزومه ی هر سنگ مشخص بود . اما امروزه با تنوع روز افزون و گسترش بازار سنگ ، کسب اطلاعات درست برای مشتریان سنگ ، با سختی همراه شده است . وقتی دسترسی به چنین اطلاعاتی سخت باشد، دو نوع عکس العمل کلی ممکن است در جامعه مخاطب هدف سنگ وجود داشته باشد. مشتری به دلیل سردرگمی و آگاهی کم ، ممکن است ، نسبت به سنگ مورد نظر خود ، کلا از خرید منصرف شود.

ممکن است مشتری خرید خود را انجام دهد ولی همیشه نگران باشد ، که در آینده چه اتفاقی بر سر این سنگ خواهد آمد و احتمالا همیشه حس بدی خواهد داشت . وقتی این مسئله وجود داشته باشد، احتمال اینکه سنگ مصرف شده را به دیگران توصیه نماید بسیار کم خواهد بود.

شاید یکی از دلایلی که بازار سنگ های گرانیت ، اخیرا تقاضای رو به رشدی را تجربه کرده است ، بحث قابل اعتماد بودن سنگ گرانیت از نظر مقاومت و جنس است .

سنگ هایی که رزومه طولانی تری دارند، بدلیل این که ، کیفیت آنها اثبات شده است ، قابل اعتماد تر هستند. در پروژه های متعددی دیده می‌شود ، که سنگ ها در جایگاه درست خود استفاده نشده اند . مثلا سنگ مرمریت مشکی یا سنگ مرمر، در نما استفاده شده است. به واقع اگر اطلاعات درست در بازار وجود داشته باشد، شاهد چنین مساِئیلی نخواهیم بود.

همه ی فعالان صنعت سنگ ، باید بدانند این صنعت مثل یک کشتی است . اگر کسی زیر پای خود را سوراخ کند، فقط خودش آسیب نمی‌بیند و به احتمال زیاد دیگران هم از خطای او آسیب خواهند دید.

تصور اینکه یک معمار، سنگی را در پروژه ای تعریف و طراحی کند ، و بعد از مدتی که از اجرای آن گذشت ، مشکل فنی خاصی پیدا نماید ، بسیار آزار دهنده است . چرا که با معلوم شدن ضرر و خسارت ایجاد شده برای کارفرما ، احتمالا اعتبار آن معمار نیز زیر سوال خواهد رفت و حتی خسارت مالی متحمل خواهد شد . پس باید ناحیه ای امن و به دور از استرس در بازار سنگ ایجاد کرد تا بتوان به توسعه ی بازار سنگ در ایران امیدوار بود. عدم کیفیت لازم در برخی سنگ ها و فرآوری های موجود در بازار نیز ، یکی از مشکلاتی است که ، عموما مشکل ساز می‎شود.

انتظارات اولیه ی یک معمار :

خرید سنگی که قابل اعتماد باشد و معمار بتواند با اطمینان و اطلاعات کامل از آن دفاع کند ، از انتظارات اولیه ی یک معمار است. محصولی از نظر مشتری خوب است که ارزش حرف زدن و دفاع کردن داشته باشد و این ما هستیم که با تولید و ارائه محصولی با کیفیت این شرایط را ایجاد می نماییم.

نیازی که به شدت در بدنه صنعت سنگ احساس می شود:

ارائه ی اطلاعات درست به مشتری :

جواب به این سوالات که استفاده از چه سنگی برای کجا و چه منطقه ای و در چه شرایطی مناسب است. ، برای این نوع اطلاعات نیاز به آنالیز سنگ داریم.

“می‌توان تمام اطلاعات سنگ های موجود در ایران را جمع آوری کرد و برای هر سنگ یک شناسنامه اصولی تعریف کرد”.

این کار می‌تواند توسط انجمن سنگ ایران انجام شود . وقتی چنین کتاب یا رفرنسی موجود باشد، قابل مراجعه برای فروشنده و خریدار است و می‌تواند به عنوان یک رفرنس در هر نوع مذاکره و معامله مربوط به سنگ مورد استفاده قرار گیرد. چنین اطلاعاتی برای مشتریان خارجی و استفاده در بخش صادرات نیز بسیار مفید خواهد بود.

علاوه بر ارائه ی آنالیز های شیمیایی و مکانیکی می‌توان سنگ هارا اسکن کرد تا مشریان بتوانند با پترن سنگ های مختلف نیز آشنا شوند.

برگزاری ایونت ها و دوره های آموزشی تخصصی برای جامعه ی معماری.

برگزاری مسابقه در جهت توسعه فرهنگ سنگ در بین جامعه ی معماری.

معرفی پروژه های شاخص و مطرح به عنوان الگو و سمبل.

راه اندازی یک شرکت بی طرف برای کنترل کیفیت سنگ ها در زمان خرید مشتری.

منافع ارتباط این دو دوست دیرینه :

وقتی این ارتباط نزدیک تر باشد، بازار سنگ از نیاز های واقعی جامعه ی معماری آگاهی بیشتری پیدا می‌نماید. این ارتباط باعث می‌شود سلیقه ی بازار به خوبی و بیشتر از قبل درک شود. وقتی به درستی این ارتباط وجود داشته باشد، با توجه به رفع نواقص در سنگ و بالاتر رفتن کیفیت سنگ در حد خواسته های مشتری، ارزش افزوده ی آن نیز افزایش خواهد یافت.

ایجاد آگاهی در این جامعه ی مخاطب که موثرترین نوع مشتری در بازار سنگ محسوب می‌شود، باعث توسعه ی بازار سنگ و رونق کارخانه ها و معدن سنگ های موجود خواهد شد.

هر فعال صنعت سنگ باید به سهم خود، میلیون ها سال زحمت طبیعت را (با عملکرد درست در تولید، فرآوری و فروش) ارج نهاده و شکر این نعمت را با افزایش رضایت مشتری حاصل نماید.

برای دانلود مقاله کامل منتشر شده در مجله سنگ روی لینک زیر کلیک کنید.

مجله انجمن سنگ

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *