خرید سنگ آسیاب

خرید سنگ آسیاب

خرید سنگ آسیاب

 

سنگ آسیاب چیست؟

 

 در این مطلب در مورد سنگ آسیاب و دستگاه های مدرن آسیاب و روغن گیری ارده و غیره که از سنگ آسیاب استفاده می نمایند صحبت می کنیم.

در باره ی سنگ آسیاب

سنگ آسیاب چیست  ! حتما برای شما نیز سوال پیش آمده است که سنگ آسیاب به چه دردی میخورد و اینکه سنگ اسیاب در کجا یافت میشود !! مطمئنا در خاطرات تعریف شده از پدرها و پدربزرگ ها ، و تمام افرادی که به زمان گذشته تعلق داشته اند واژه سنگ آسیاب بسیار برایمان آشناست .

واژه ی سنگ آسیاب با خاطرات ما بسیار مانوس است و یاد آور افسانه های قدیمی است . و مطمئنا بسیاری از افراد برای خریدن آسیاب سنگی قدیمی فروشی جستجو هایی  هم انجام داده اند .

سنگ آسیاب چیست و چه کاربردی دارد ؟

شاید برای شما هم سوال باشد که سنگ اسیاب قدیمی چیست ؟! سنگ آسیاب سنگی است که در آسیاب های قدیمی به کار برده می شده تا با آن گندم ، غلات ، یا موادی از این دست را ریز و خرد کرده و آنها را استفاده کنند.سنگ آسیاب به صورت دوتایی یا جفت مورد استفاده قرار میگیرد.

این سنگ مانند سنگ های اسلب تراورتن یا سنگ مرمر ، گرانیت و … یک سنگ ساختمانی نیست که در نمای آسیاب و فضای داخلی آسیاب های قدیمی بکار رود . کاربرد سنگ آسیاب در قدیم برای پودر کردن گندم و غلات و تبدیل به آرد بوده است. 

معمولا در انواع سنگ اسیاب قدیمی دو سنگ آسیاب بر روی یکدیگر قرار داده میشوند. به این شکل که در قسمت زیرین یک سنگ ثابت و در قسمت بالا یک سنگ متحرک بر روی هم نهاده میشود. سنگ پایینی به صورت محدب و سنگ بالایی به حالت مقعر به کار گرفته میشوند.

قرار دادن سنگ آسیاب  به این حالت ، باعث میشود غلات و آرد و کنجد مانند سنگ مخصوص دستگاه ارده گیری ( سنگ ارده ) و هر ماده ایی که در حال خرد شدن یا آسیاب شدن است در همان موقعیت و بر روی سنگ زیرین باقی مانده و از اطراف یا لبه ها به سمت بیرون خارج نشود

طرز کار سنگ اسیاب قدیمی

 این روش برای قرار دادن سنگ ها بسیار هوشمندانه بوده و باعث میشود تا مواد غذایی به هدر نرود.در این باره لازم به ذکر است که عملکرد آسیاب سنگی، مانند قیچی است. و  به صورت کاملا هوشمندانه طراحی شده است .

به این صورت که سنگ بالایی، که به صورت مقعر بر روی سنگ پایینی که به حالت محدب قرار گرفته می چرخد و با این عمل دانه های محبوس بین سنگ ها، خرد و ریز میشوند.

از این رو، شکل و پیکربندی سنگ های آسیاب به گونه ای است که حرکت سنگ ها به هدایت گندم و غله به مرکز آسیاب کمک کرده و تکرار این عمل باعث ریز شدن گندم و تبدیل آن به آرد می شود.

همچنین این عمل میتواند به واسطه ی فشار آب، قدرت حرکت باد، یا توانایی و قدرت بازوی انسان کنترل شود.

خرید سنگ آسیاب
خرید سنگ آسیاب

کارایی سنگ آسیاب چیست ؟

سنگ آسیاب به چه دردی میخوره ! از نظر تاریخی گفته میشود که مردم دوران نوسنگی یا پارینه سنگی از سنگ آسیاب برای خرد کردن و ریز کردن مغزها ، گندم ، غلات و سایر مواد غذایی استفاده می کردند.

این انسان ها برای خرد کردن این مواد یا از سنگ های استدل (Staddle stones) استفاده می کردند .و یا از کوئرن های دوار یا دستاس که با دست چرخانده می شدند بهره می بردند.

از این رو ، کاربرد سنگ آسیاب تنها به خرد کردن غلات و گندم و دانه منتهی نمی شد و از این سنگ برای خرد کردن رنگدانه ها، و سنگ های معدنی نیز استفاده می شده است.

ارزش سنگ آسیاب قدیمی

فروش سنگ آسیاب ، همچنان متداول است.این سنگ به اقسام مختلف موجود می باشد و خریدار میتواند بر اساس نیازش سنگ مورد نظر را انتخاب و آن را خریداری نماید.

شرکت ها و فروشنده های مختلفی نیز وجود دارند که این سنگِ کاربردی را تهیه کرده و به دست مشتری می رسانند.این سنگ در ابعاد و اندازه های مختلفی برش داده میشود.

خرید سنگ آسیاب

قیمت سنگ آسیاب  

احتمالا سوال بسیاری از افراد این است که آیا سنگ اسیاب قیمتی است مخصوصا سنگ آسیاب قدیمی؟ از آنجایی که سنگ آسیاب در ابعادی که مورد نیاز خریدار میباشد تهیه شده و به فروش میرسد. بنا به درخواست سفارش داده شده خریدار قیمت آن تعیین میگردد .

از این رو سفارش سنگ آسیاب و برش آن ، بستگی خیلی زیادی به کاری که خریدار سنگ اسیاب میخواهد با آن انجام دهد دارد. در ارتباط با قیمت سنگ آسیاب نیز می توان گفت که این سنگ ها بر اساس جنس ، کیفیت و اندازه قیمت گذاری شده و به فروش میرسند.

در ارتباط با انواع سنگ آسیاب ، میتوان به سنگ نمره 80، سنگ نمره 70، سنگ نمره 60 و سنگ نمره 50 اشاره کرد.

معرفی یک نوع سنگ اسیاب

در ادامه به معرفی یک نوع سنگ آسیاب که استفاده از آن مانند سنگ تایل تراورتن ، امروز بسیار رایج است می پردازیم. این سنگ، به سنگ آسیاب پشت تراکتوری معروف است.

این سنگ امروزه در دستگاه های تهیه آرد پشت تراکتوری به کار برده میشود. از مزایای استفاده از این سنگ می توان به حفظ مواد مغذی بیشتر در آرد اشاره کرد.

لذا به هنگام آسیاب به این روش، گرمای کمی تولید می شود و به دلیل ایجاد گرمای کم، کمتر به مواد مغذی درون آرد آسیب وارد شده و از این رو، آرد محتویات با ارزش درون خودش را بیشتر حفظ میکند.

کاربرد سنگ اسیاب قدیمی پشت تراکتوری

در حال حاضر عموما از دو روش برای تهیه ی آرد به وسیله ی سنگ آسیاب پشت تراکتوری استفاده می شود، که این دو روش به سنگ زنی و غلتک زنی معروفند.

هر کدام از این روش ها خاصیت ها و ویژگی های خاص خودشان را دارا هستند.هر کدام از این دو روش بر کیفیت آرد تهیه شده تاثیر می گذارند.

لذا کیفیت سنگ آسیاب به کار رفته در هر کدام از این دو روش بر کیفیت نهایی محصول موثر است. در ارتباط با سنگ آسیاب، ناگفته نماند که کشور ایران یکی از کشورهایی است که می تواند در این باره حرفی برای گفتن داشته باشد.

چرا که از دیرباز آسیاب سنگی در ایران بسیار پر کاربرد بوده به طوری که در حال حاضر ، قدیمی ترین آسیاب های سنگی در ایران وجود دارند.

خرید سنگ آسیاب

برای مثال در اقصی نقاط ایران ، مثلا در شهر میبد یزد ، نمونه های زیاد و متنوعی از آسیاب سنگی را می توان یافت، اما متاسفانه به این دلیل که از آنها محافظت و مراقبت نمی شود، بسیاری از آنها تخریب شده اند.

اما همچنان تعدادی آسیاب سنگی قدیمی ، در کشور ما ایران ، موجود می باشد. که آنها را با نام های آسیاب سنگ سیاه به خاطر سنگ اسیاب قدیمی سیاه ، آسیاب بیده ، آسیاب کچلک ، آسیاب بفروئیه ، آسیاب ده آباد ، آسیاب امیری ، آسیاب باغستان و آسیاب کوچک می شناسیم. سنگ این آسیاب ها نمونه های خوبی از سنگ آسیاب به شمار می رود.

مستندی جالب از آسیاب قدیمی شهر میبد که دیدن آن لذتی خاص دارد.

افسانه ای از سنگ اسیاب

سنگهاي قيمتي الماس وسط سنگ اسیاب

عده ایی معتقد بودند که در سنگ آسیاب ها قدیمی الماس وجود دارد. آنها فکر میکردن سنگهاي قيمتي الماس وسط سنگ اسیاب هست از این رو سنگ آسیاب الماس بسیار شهر پیدا کرد .

و آنها به خیال و البته به طمع یافتن الماسی ارزشمند و قیمتی به عنوان سنگ الماس اسیاب دست به حفاری های غیر مجاز در بستر آسیاب ها میزده اند.و در پی یافتن شماره خریدار سنگ الماس اسیاب این شایعات انتشار گسترده پیدا میکرد .

لذا افراد محلی یا افرادی که معتقد به این افسانه ی غلط بوده اند ، به دنبال یافتن الماس با این تفکر که کاربرد سنگ الماس آسیاب بسیار اسطوره ایی است و قیمت سنگ آسیاب الماس قدیمی  بسیار بالا است .

 افراد سود جو در میان به بهانه فروش سنگ آسیاب این شایعه را بسیار رونق دادند . تا انجایی که  بسیاری از آسیاب ها را کاویده و در نهایت ناامید از پیدا کردن الماس ، آسیاب را رها کرده ، و این چنین خسارت های جبران ناپذیری را بر این بناهای با ارزش باستانی وارد کرده اند.


سنگ آسیاب چیست؟

سنگی که گفته می شود در آسیاب به کار برده می شده تا انسان ها به واسطه ی آن گندم، غلات، یا موادی از این دست را ریز و خرد کنند.

کاربرد سنگ آسیاب چیست ؟

کاربرد سنگ آسیاب تنها به خرد کردن غلات و گندم و دانه منتهی نمی شد و از این سنگ برای خرد کردن رنگدانه ها، و سنگ های معدنی نیز استفاده می شده است.

عوامل موثر بر قیمت سنگ آسیاب چیست؟

در ارتباط با قیمت این سنگ نیز می توان گفت که این سنگ ها بر اساس جنس، کیفیت و اندازه قیمت گذاری شده و به فروش میرسند.

کاربرد سنگ آسیاب امروزی

در حال حاضر از سنگ آسیاب صورت کلی در دستگاه های روغن گیری دانه های روغنی و دستگاه های آسیاب جهت خردایش گندم و دیگر دانه ها استفاده می شود و به سنگ روغنی اسیاب معروف است .

 سنگ آسیاب مورد استفاده در هر دو نوع دستگاه از نظر جنس سنگ آسیاب و کیفیت مشابه است. قبلا بیشتر از سنگ معدن مهریز برای دستگاه های آسیاب و روغن گیری استفاده می شد.

ولی به تازگی سنگ یکی از معادن منطقه همدان بسیار مورد استقبال دستگاه سازان قرار گرفته و دستگاه های ساخته شده با این سنگ جدید در حال صادرات به کشورهای اروپایی است.

 دلیل این استقبال مقاومت بالا در برابر سایش و همچنین عدم وجود عناصر مضر در سنگ و تولید ارده و روغن با کیفیت و شفافی است که به وسیله آن تولید می‌شود.

تفاوت میان شیارهای سنگهای دستگاه آسیاب و روغن گیری صرفاً در نوع شیارهای موجود روی سنگ است و دلیل آن هم نوع کاربرد این دو نوع دستگاه هست که با هم تفاوت دارند.

خرید سنگ آسیاب

خرید سنگ مخصوص اسیاب

در دستگاههای آسیاب که در ایران جهت روغن کشی تولید می گردد برای قسمت آسیاب دستگاه از سنگ استفاده میشود.عموما از سنگی در دستگاه آسیاب استفاده می شود که مقاومت بالایی در برابر سایش داشته باشد.

سنگهایی که پایه آهکی داشته باشند اصلا برای ساخت دستگاه آسیاب مناسب نیستند. جنس سنگ آسیاب بسیار تاثیر گذار است .سنگ هایی که برای دستگاه آسیاب به هیچ وجه مناسب نیستند .

انواع سنگ های گرانیت، مرمریت، سنگ تراورتن ، مرمر و لایمستون هستند.تنها تعداد معدودی سنگ در ایران است که برای خرید سنگ آسیاب می توانیم روی آنها حساب کنیم.سنگهایی که برای دستگاه آسیاب استفاده می شوند

بنابر سایز دستگاه و میزان ظرفیت تولید آنها ابعاد متفاوتی دارند.ما در این پست سنگی را میشناسیم که در حال تولید با ابعاد مختلف تا ابعاد 150 در 150 سانت با ضخامت های متفاوت برای دستگاههای آسیاب صنعتی است. در حال حاضر این سنگ به شهرهای مختلف ایران برای ساخت دستگاههای آسیاب ارسال میشود.

مشتریان عمده ما:

  • شرکت بکردانه اصفهان
  • آقای رضایی اردکان
  • آقای سرافرازی یزد
  • آقای آزادی یزد

برای دریافت رایگان چک لیست کنترل کیفیت دستگاه ارده فرم زیر را کامل کنید

اشتراک گذاری

ثبت نظر شما ، کیفیت محتوای انبارسنگ را بالاتر خواهد برد :

  1. ناشناس
    ناشناس 1401-01-03 پاسخ

    سلام چراسنگ گرانیت برای دستگاه آسیاب ارده خوب نیست.من یه دستگاه دارم الان کارمیکنه که بدنیست سنگ گرانیت خال دار داره!!!

    1. انبار سنگ
      انبار سنگ 1401-01-03 پاسخ

      سلام
      اولا که ارده تولید شده با سنگ گرانیت زبر هست و نرم نیست
      ثانیا مواد شیمیایی موجود در سنگ گرانیت برای سلامتی بسیار مضر هست

  2. موسوی
    موسوی 1401-03-02 پاسخ

    سلام و وقت بخیر
    ما یه سنگ آسیاب خیلی قدیمی داریم که ساخت دانمارک هست و با موتور۵۰ اسب بخار کارمیکرد
    اگر کسی خریدار هست لطفا تماس بگیره
    ۰۹۱۴۹۰۸۱۷۷۴
    قطر:۱۲۰سانت
    وزن:۳ تن
    ارتفاع دوسنگ روی هم:۳۰سانت

  3. ناشناس
    ناشناس 1401-05-02 پاسخ

    ببخشید می خواستم بپرسم ایا سنگ های اسیاب های قدیمی که صد سال به بالا عمر دارند هم کسی خریدار هست …حتی شکسته باشه یا سالم ؟

    1. انبار سنگ
      انبار سنگ 1401-05-03 پاسخ

      اگر منظورتون سنگ های آسیاب که برای آسیاب کردن دانه هست باید سنگ سالم باشه تا قابل استفاده باشه

  4. ناشناس
    ناشناس 1401-07-19 پاسخ

    سلام اسیاب سنگی مدلی که سنگ پایین محدب و بالا مقعر هست با ارتفاع 40 سانت برای تبدیل جو و گندم به ارد در خانه دارید؟ شماره تماس چنده؟

  5. قاسمی
    قاسمی 1401-08-18 پاسخ

    سلام من یک سنگ اسیاب قدیمی دست ساز پیدا کردم ک فقط یک لنگه هست و تقریبا ۸۰ در ۸۰ دایره است وسط سوراخ ان ۳۵ سانتیمتراست ایا این سنگها بفروش میرود کسی هس مشتری بشه بفروشم

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *