اجرای اصولی نمای ساختمان

علت سقوط سنگ از نما! نکاتی برای اجرای اصولی نما

علت و دلیل سقوط و افتادن سنگ ساختمانی از نما و بدنه ساختمان چیست و روش نگه داشتن آن در نما چگونه است؟

 

سقوط سنگ از نما
سقوط سنگ از نما
سقوط سنگ از نما
سقوط سنگ از نما

برخی از روش های اجرای سنگ که به صورت غیر اصولی انجام می شوند، دلیل و علت سقوط سنگ از نما هستند. البته برخی از سنگ ها هم برای نما مناسب نیستند. از آنجایی که ملات به عنوان ماده ای است که باید کار چسباندن سنگ به نما  را انجام دهد؛ روش استفاده درست از آن بسیار مهم است.

 

روش تقویت چسبندگی ملات پشت سنگ:

 

از آنجایی که ممکن است به دلیل کیفیت پایین سیمان،میزان چسبندگی آن کم باشد،بهتر است برای جلوگیری از سقوط سنگ از نما،در زمان ساخت ملات از چسب بتن استفاده نمائید. مثلا در هر فرغون ملات از یک لیوان چسب بتن استفاده نمایید تا چسبندگی ملات بیشتر شود.این کار برای اجرای سنگ های کف نیز بسیار مناسب است.

 

روش جلوگیری از سقوط سنگ از نما:

 

هر سنگی که قرار است در نما استفاده نمایید و با روش دوغابی سنگ را اجرا نمایید،باید حتما از اسکوپ استفاده گردد؛ اسکوپ های سیمی غیراستاندارد محسوب می شوند.بهتر است ازاسکوپ های پروانه ای یا اسکوپ های کششی برای پشت سنگ استفاده نمایید.

فراموش نکنید که سنگ نما نباید به هیچ وجه نازکتر از 17 میلی متر باشد.چرا که بعدن در زمان اسکوپ کردن سنگ ها،مشکل ایجاد خواهد شد.

 

۶ دلیل زشت شدن نمای ساختمان بعد از اجرای سنگ تراورتن


 دلایل سقوط سنگ از نما

 

 

1)استفاده از سیمان خشک در هنگام دوغاب ریختن پشت سنگ

 

یکی از  عادت های بسیار غلط که برخی از سنگ کار ها را دارند این است که وقتی دوغاب پشت سنگ می ریزند بلافاصله  سیمان خشک پشت سنگ می ریزند و می گویند که باید آب ملات زود جمع شود. همین مسئله باعث میشود ملات واکنش هیدراتاسیون خود را به درستی انجام نداده و میزان چسبندگی آن بسیار کم شود.

 

2) عدم استفاده از اسکوپ در نما

 

3) کثیف بودن پشت سنگ

 

وقتی قرار است سنگ در نما اجرا شود، حتما پشت سنگ را بشویید. هر گونه گرد و خاک و کثیفی پشت سنگ اجازه چسبیدن ملات به سنگ را نخواهد داد.

4) خیس کردن کامل سنگ

 

اگر سنگی جذب آب بالا دارد و آب ملات را قبل از گیرش ،جذب میکند ،حتما باید قبل از اجرا زنجاب و خیس شود.

 

نکات مهم برای اجرای سنگ تراورتن در نما

 

در صورت اجرای نادرست سنگ در نما خسارات جبران ناپذیری ایجاد خواهد شد. پس به اجرای سنگ اهمیت دهید:

 

سقوط سنگ از نما

تمیز بودن پشت سنگ

 

اولین نکته و مهم ترین نکته در زمان اجرای سنگ تراورتن که باید به آن دقت شود تمیز بودن پشت سنگ است. از آن جایی که قرار است ملات با خود سنگ درگیر شود و به آن بچسبد، در صورتی که پشت سنگ هرگونه گرد و غبار، کثیفی یا چربی و لکه ای وجود داشته باشد، امکان چسبیدن ملات بi سنگ را کم می کند. پس باید قبل از نصب سنگ پشت آن کاملاً تمیز شسته شود.

 

تمیز کردن دیوار و جایی که قرار است سنگ روی آن سنگ نصب شود

 

در صورتی که روی دیوار یا جایی که قرار است سنگ تراورتن… نصب شود هرگونه گچ یا زائده ای وجود داشته باشد که اتصال کافی به دیوار ندارد و مانع از چسبیدن ملات به دیوار می شود باید کاملاً تمیز شود. از طرفی گچ وقتی آب یا رطوبت به آن می رسد افزایش حجم پیدا کرده پف می کند و باعث کنده شدن سنگ از نما خواهد شد.

 

اسکوپ کردن سنگ تراورتن در نما

 

یک باور غلط در بین برخی افراد ، هنوز از گذشته وجود دارد ، که سنگ تراورتن به دلیل سوراخ و حفره داشتن ملات را به خوبی جذب می کند و به آن می چسبد و نیاز به استفاده از اسکوپ ندارد. نیاز نبودن به اسکوپ در سنگ تراورتن یک باور غلط است و حتماً باید از اسکوپ، جهت اجرای سنگ تراورتن استفاده کرد. اسکوپ های استاندارد ، اسکوپ های آماده هستند که به وسیلۀ شیار زدن پشت سنگ، نصب می شوند و بسیار مقاوم هستند. استفاده از اسکوپ های سیمی منسوخ و باطل شده اند.

 

۱۲ سوال که باید موقع خرید سنگ تراورتن از فروشنده بپرسید


برای افزایش چسبندگی ملات به سنگ چه باید کرد؟

 

از آنجایی که ممکن است نگران چسبندگی کافی ملات به سنگ باشید ، توصیه می کنیم در زمان نصب سنگ تراورتن… از چسب بتن در ساخت ملات استفاده نمایید.

 

آیا استفاده از سیمان خشک یا ملات خشک ، همراه با ملات پشت سنگ مناسب است؟ 

 

یکی از خطرناک ترین و اشتباه ترین کارها توسط برخی استادکاران ، استفاده از پوکۀ آجر، ملات یا سیمان خشک پشت سنگ است  ، تا سرعت اجرا را بالا ببرند. خشک و سفت شدن ملات پشت سنگ ، یک فرآیند شیمیایی است که باید زمان لازم برای چسبیدن و گیرش آن طی شود.

استفاده از هرگونه سیمان یا ملات خشک در پشت سنگ، باعث می شود ، آب ملات جذب شده و واکنش هیدراتاسیون کامل نشود و ملات چسبندگی خود به سنگ را از دست بدهد. ضمناً آن قسمتی هم که ملات خشک ، سیمان یا پوکۀ آجر ریخته می شود  نیز، هیچ گونه چسبندگی به نما نخواهد داشت.

توصیه می کنیم از دستورالعمل های موجود در کتب مقررات ملی ساختمان برای نصب و اجرای سنگ ها استفاده نمایید. در ضوابط شماره 714 امور نظام فنی و اجرایی، الزامات اجرای نمای سنگی آورده شده است (بند 6-3-2)

 

چگونه نمایی اجرا کنیم که از دیدن آن لذت ببریم؟


قبل از نصب سنگ، سنگ ها را چیدمان و طراحی کنید 

 

برای این‌که هارمونی طرح و نقش و ابعاد سنگ ها بعد از اجرا خود را به نمایش بگذارد، بهتر است قبل از اجرا این کار را روی زمین انجام دهید، تا بعد از اجرا مثلاً تکه های تیره و کوچک یک جا در نما جمع نشود و نظم و هماهنگی طرح سنگ را بر هم نزند.

 

درخواست مشاوره

نام خانوادگی(Required)
اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *