سنگ قهوه ای ونگه روستیک سنداستون انبار سنگ

بررسی جامع سنگ قهوه ای ونگه روستیک، مزایا و معایب

سنگ ویلایی به سبک اروپایی

ونگه روستیک

جنس: ماسه سنگ طبیعی-گریواک

سایز: 40 طولی ،60 طولی،پازل حصیری و اسلب

کاربرد:نمای بیرونی و داخلی، کف محوطه، دور استخر و سونا و…

فراوری: رستیک، اِسکِرچ، فِلِیم، بوش هَمِر، چرمی

جنس: ماسه سنگ طبیعی-گریواک

سایز: 40 طولی ،60 طولی،پازل حصیری و اسلب

فراوری: رستیک، اِسکِرچ، فِلِیم، بوش هَمِر، چرمی

کاربرد:نمای بیرونی و داخلی، کف محوطه، دور استخر و سونا و…

این سنگ دقیقاً باب میل و مطابق با سلیقۀ کسانی است که به سبک کارهای غربی و اروپایی تمایل دارند. نوع فرآوری هایی که روی این سنگ انجام می شود عموماً برای پروژه های مدرن مناسب است. فرآوری هایی روی آن انجام می شود که متفاوت از سنگ های معمول در بازار است. عموماً سطح سنگ های موجود در بازار صیقل خورده و براق هستند. اما سنگ ونگه رستیک برعکس دارای سطحی طبیعی و متفاوت است. دقیقاً با لمس کردن سنگ ونگه احساس لمس کوه به انسان دست می دهد.

سنگ ونگه

درخواست مشاوره رایگان سنگ ونگه

Hidden

معرفی عملی و جنس سنگ ونگه رستیک

خرید-سنگ-اسلب-اسلیت-قهوه-ای-scaled

سنگ ونگه سنگی با جنس سند استون آرکوز (گریواک یا سند استون آذرین) است. گریواک یا گری واک اصطلاحاً ماسه سنگی رسوبی است که در دما و فشار بسیار بالا در پوستۀ زمین تشکیل شده است. به همین دلیل به آن سند استون آذرین هم می گویند.

مشخصات ظاهری سنگ ونگه رستیک

سنگ ونگه دارای تم های رنگی طوسی، خاکستری، قهوه ای و سماقی است. از نزدیک که به این سنگ نگاه کنید، به نظر می رسد دانه های بسیار ریز ماسه به صورت خیلی فشرده به هم چسبیده شده اند. به همین دلیل برخی از مشتریان این نوع سنگ را به نام ماسه سنگ هم می شناسند. البته فرآوری های مختلفی روی آن انجام می شود که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. در سبک رستیک، سطح روی سنگ حالت طبیعی می شود و به نظر می رسد سطح سنگ شبیه سطح کوه طبیعی است. 

دلیل نامگذاری سنگ ونگه

ونگه نام درختی کمیاب و باارزش در آفریقا است که از لحاظ طرح، نقش و رنگ شباهت زیادی با سنگ ونگه دارد. زمانی که این چوب برش داده می شود، بوی قهوه از برش آن به مشام می رسد. 

دلیل نامگذاری فرآوری رستیک

رستیک به نوع فرآوری این سنگ گفته می شود و معنی لغوی آن، روستایی است، ولی در معماری تعریف جداگانه ای دارد. در معماری، رستیک سبکی است که حالتی از تلفیق مدرن و طبیعی با هم هستند. پوست روی درخت نیز نوعی رستیک محسوب می شود.

سنگ قهوه ای ونگه روستیک سنداستون

نمونه کار شده سنگ ونگه رستیک

انواع سورت سنگ ونگه 

از آنجایی که این سنگ به صورت رسوبی و لایه ای است، هر کدام یک از این لایه ها ممکن است مقداری با تم رنگی لایۀ بعدی فرق داشته باشند. اما تم رنگی سنگ ها بسیار نزدیک به هم هستند. از محدودۀ طوسی تا قهوه ای تیره (در بعضی موارد کمی قرمزی دارد) به صورت کلی 4 سورت رنگی برای این وجود دارد.

انواع فرآوری سنگ ونگه

رستیک سنگ ونگه

در این فرآوری سطح روی سنگ به حالت پوست کنده شده، یا حالت سنگ های ورقه ای و مالون فرآوری می شود. در نگاه اول شاید به نظر برسد که وسط سطح سنگ، خیلی صاف و بدون کج و معوج شدن گیوتین شده باشد. یکی از عمده کاربردهای این سنگ در پروژه های ویلایی و لاکچری است.

ونگه رستیک

اسکرچ سنگ ونگه

در این فرآوری که به عنوان ونگه اسکرچ شناخته می شود، بعد از برش سنگ، به وسیلۀ دستگاه مخصوص اسکرچ، شیارهای بسیار ریزی روی سنگ و در امتداد طول سنگ به موازات هم ایجاد می شود. فرآوری اسکرچ در پروژه های سبک مدرن طرفداران زیادی دارد و سبکی خاص و متفاوت از تکسچر سنگ و بافت فرآوری را به نمایش می گذارد. از این سبک عموماً به عنوان سنگ بدنه در نمای بیرونی ساختمان و بدنه داخلی مثل بدنۀ دستگاه پله، پارکینگ، بدنۀ لابی و… استفاده می شود. یکی از کاربردهای فراوان سبک اسکرچ، پروژه های ویلایی لوکس و لاکچری است. 

ونگه اسکرچ

سنگ طرح ترمو وود ونگه

یکی از فرآوری های خاص که روی سنگ ونگه خیلی سبک متفاوتی را ارائه می دهد طرح ترمو وود است. در این سبک، بعد از فرآوری و شیارهای 10 سانتی یا 6 سانتی که به موازات هم روی سنگ اجرا می شوند، بسیار شبیه به چوب ترمو می شود. 

سورت خاصی از سنگ های معدن به این سبک به صورت محدود به بازار ارائه می شوند. این سبک در پروژه های خاص مورد استفاده است. در این فرآوری سعی می شود سطح سنگ نیز به سبکی فرآوری شود که حتی لمس کردن سطح سنگ حس چوب را نشان دهد.

چرمی سنگ ونگه

در این فرآوری که عموماً بعد از رستیک شدن انجام می شود، سطح زبر سنگ کاملاً نرم و دلچسب می گردد.

بوش همر سنگ ونگه

در این فرآوری سطح روی سنگ به وسیلۀ لقمه هایی خاص، دارای سطحی زبر و یکنواخت می شوند. این سبک فرآوری نیز در پروژه های مدرن به عنوان سنگ کف محوطه و بدنۀ بیرونی استفاده می شود.

ونگه بوش همر چرمی

شیار خورده سنگ ونگه

یکی از فرآوری هایی که به وفور در سنگ ونگه مورد مصرف قرار می گیرد، شیار خوردۀ این سنگ است. در سبک شیار خورده، سنگ ها با فاصله های 6، 10 و 13 سانتی، طوری شیار می خورند که حتماً یک طرف سنگ روی لبه، دقیقاً یک شیار با همان عرض و ضخامت شیارهای وسط سنگ ایجاد شود. این شیار که روی بدنۀ سنگ ایجاد می شود، در زمان اجرا در کنار سنگ بعدی قرار می گیرد. بعد از اجرا دیگر اثری از عرض 40 سانت سنگ دیده نمی شود. مثلاً وقتی که سنگ با عرض 10 سانت شیار خورده باشد، بعد از اجرا دقیقاً به نظر می رسد تمام نما با سنگ ده سانتی کار شده است. در این حالت عموماً نیاز به بندکشی سنگ نیست. در صورتی که بندکشی در این حالت درست اجرا نشود کاملاً مشخص است که عرض سنگ 40 سانت می باشد، ولی شیار روی آن اجرا شده است.

ونگه شیار خورده

 فقط مواظب باشید در صورتی که در این سبک از بند کشی استفاده نمایید، بندهای ایجاد شده، لکه مانند شده، پر رنگ تر به نظر می رسد و زحمات شما برای به نظر رسیدن عرض های ۱۰ سانت که شبیه به چوب باشد از بین خواهد رفت.  پس در این سبک اصلا نیازی به بند کشی در نما نیست.

هوند سنگ ونگه

در این فرآوری سطح سنگ طوری فرآوری می شود که هیچ گونه براقیتی ندارد و کاملاً مات به نظر می رسد. این سبک کار در پروژه های مدرن برای نما و کف محوطه و فضای داخلی مورد استفاده است.

کاربرد سنگ ونگه

  • به صورت کلی در قسمت های مختلف پروژه های ساختمانی به جز کف داخلی (به علت جذب آب) استفاده می‌شود.

        در صورت استفاده از مواد نانو میتوان در کف استفاده کرد.

برخی از مکان های استفاده از این سنگ که تاکنون مورد توجه بوده است عبارتند از:

  • سنگ نما: از سنگ ونگه به وفور در نما استفاده می شود.
  • درپوش آتشدان
  • سنگ دور استخر
  • دکوراتیو و بدنه داخلی: با توجه به این که فرآوری این سنگ شبیه به سنگ های اسلیت است و دارای سطح طبیعی می باشد در پروژه های ویلایی و غیر ویلایی لوکس از این سنگ استفاده می شود.
  •  کف ساختمان: فراوریهای جدیدی که روی این سنگ در حال انجام است این سنگ را برای کف فضای داخلی منزل و ساخت فضایی دنج و گرم آماده میکند.

عوامل مؤثر بر قیمت سنگ ونگه 

این سنگ سورت بندی یک دستی دارد و در 4 تم رنگی قابل جداسازی است که بسیار نزدیک به هم هستند. در کارخانه، سنگ ونگه عموماً در 2 سورت روشن و تیره دسته بندی می شود. 

قیمت تم رنگی روشن از تم رنگی تیره مقداری گران تر است. هرچقدر ابعاد سنگ بزرگ تر باشد و ضخامت آن بیش تر باشد، قیمت آن بالاتر است. هر نوع فرآوری نیز قیمت مخصوص به خود را دارد. به ترتیب گران ترین فرآوری تا ارزان ترین فرآوری سنگ ونگه به شرح زیر می باشد: 

فرآوری سطح ترمو وود، اسکرچ، رستیک، بوش همر، شیارخورده

نکات اجرایی سنگ ونگه 

با توجه به این که سطح سنگ ونگه زبر است و مقداری جذب آب به صورت سطحی دارد، روی سنگ از چسب یک دو سه استفاده نکنید. در زمان اجرا جایی که دوغاب ریخته می شود، پشت سنگ چسب یک دو سه بزنید. حتماً روی آن کاور بکشید تا ملات روی آن نریزد. در صورتی که ملات روی آن ریخت سریعاً بشویید و اجازه ندهید خشک شود. در صورتی که ملات روی آن ریخت و خشک شد باید از جوهرنمک برای تمیز کردن آن استفاده کنید. حتماً از اسکوپ برای اجرای سنگ ونگه در نما استفاده کنید. در دوغاب ملات بهتر است از چسب بتن استفاده نمایید. در صورتی که سنگ ونگه را به صورت شیار خورده یا اسکرچ اجرا نمودید، بهتر است در زمان اجرا سعی کنید سنگ ها را کاملاً به هم بچسبانید و از بندکشی در این حالت استفاده نکنید. 

اجرای سبک فرنچ پترن(پازل حصیری)

شرایط مراقبت و نگهداری از سنگ ونگه 

از آنجایی که عموماً فرآوری های سنگ ونگه دارای سطحی زبر و مضرس هستند، وقتی که در کف محوطه اجرا می شوند، به مرور ممکن است کثیف شوند. برای تمیز کردن سنگ، بهتر است از آب با فشار یا کارواش استفاده نمایید. در صورتی که می خواهید خاک گیر بودن سنگ ونگه رستگی را برطرف نمایید بهتر است از ونگه رستیک چرمی استفاده کنید. در این حالت همان طور که قبلاً گفته شد سطح سنگ حالت طبیعی دارد، اما بعد از چرمی شدن، زبری آن حالت نرم پیدا می کند. 

مزیت این سنگ، خاص و منحصر به فرد بودن آن در ایران و کمیاب بودن آن است. جزو سنگ های سخت برش است که باید از صفحه فرز گرانیت بُر یا ماربل تیز بُر برای برش آن استفاده شود. 

ویژگی های فیزیکی سنگ ونگه

از نظر جنس و مقاومت یکی از مقاوم ترین سنگ ها در برابر سرما و گرمای شدید است. به عبارتی این سنگ  مناسب مناطق سردسیر و گرم ترین نقاط ایران است، از 7 سال پیش تا به حال اجرا شده و تست کیفیت خود را پس داده است. مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش و یخ زدگی دارد. از طرفی مقاومت فشاری آن نیز بسیار خوب است و برای استفاده به عنوان سنگ کف در فضاهایی که ماشین رو است بسیار خوب جواب پس می دهد. همچنین اگر این سنگ را ساعت ها روی شعلۀ گاز قرار دهید باز هم هیچ آسیبی نخواهد دید. آنالیز ارائه شده در ادامه گویای این مطلب است. برای دانلود کلیک نمایید.

ویژگی های شیمیایی سنگ ونگه

این سنگ در برابر مواد اسیدی مقاومت خوبی دارد و اسید آسیب خاصی به آن وارد نمی کند. با ریختن اسید روی آن، مقدار بسیار کمی جوشش ایجاد شده و اثر آن از بین می رود. از آنجایی که عموماً فرآوری های ایجاد شده روی سنگ ونگه براق هستند، حتی اگر مواد اسیدی روی آن ریخته شود آسیب نخواهد دید.

سوالات متداول

سنگ ونگه برای چه پروژه هایی توصیه می شود؟

این سنگ برای پروژه های ویلایی، آپارتمانی، مسکونی، اداری، درمانی، تجاری و بهداشت به عنوان سنگ نمای بیرون و یا داخل محوطه توصیه می شود. برای استفاده به عنوان سنگ کف داخلی در پروژه ها، با تمهیدات خاص قابل استفاده است.

سنگ ونگه با چه سنگ هایی سِت می شود؟

از آنجایی که این سنگ دارای تم رنگی تیره است با سنگ های تم رنگی روشن خیلی خوب سِت می شود. وقتی شما از این سنگ در پروژه خود استفاده می کنید به معنای واقعی حس می کنید خود سنگ را لمس می کنید. فرآوری رستیک در سنگ ونگه، پیوند خاصی بین احساس مخاطب و طبیعت ایجاد می کند. فرض کنید یک سنگ را در طبیعت بشکنید و بعد از شکستن، سطحی صاف با پستی بلندی های خیلی کم ببینید. سطح سنگ ونگه رستیک نیز یک چنین حسی را به شما منتقل می کند. این دقیقاً همان احساسی است که هرکس در ذهن خود از سنگ تصور می کند.

برای پررنگ شدن این سنگ از چه رزینی باید استفاده کرد؟

تنوع رزین ها با فرمول های مختل در بازار زیاد است. رزین ها حالتی برای این سنگ ایجاد می کنند که آن را از حالت مات به حالت خیس و براق تبدیل می کنند. کیلرهای دو جزئی پلی اورتان و رزین هایی که آنتی یووی هستند برای استفاده روی این سنگ مناسب می باشند. اگر از رزین های بی کیفیت استفاده کنید، بعد از مدت کوتاهی در مقابل آفتاب اثر خود را از دست خواهند داد.

این سنگ توپُر است یا پوک؟

سنگ ونگه وزن مخصوص حدود 7/2 تن بر مترمکعب دارد و جزو سنگ های توپُر و اصطلاحاً مغزدار محسوب می شود.

امکان استفاده از سنگ ونگه در مناطق سردسیر وجود دارد؟

استفاده از سنگ ونگه رستیک برای مناطق سردسیر به عنوان سنگ کف محوطه بسیار مناسب است. از طرفی هم جنس بسیار مقاومی در برابر سرمای شدید و یخ زدگی و هم زبری سطح آن از سُر خوردن در زمان یخ بندان ها در زمستان جلوگیری خواهد کرد.
اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *