سنگ مرمر سبز

سنگ مرمر سبز؛ نهایت زرق و برق و احساس لوکس

سنگ مرمر سبز

 

سنگ مرمر سبز

راز استفاده از سنگ مرمر سبز در پروژه های مجلل و لاکچری چیست ؟

از گذشته تا امروز ، یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین سنگ‌هایی که برای فضای داخلی ساختمان‌های لوکس و با ارزش ، مورد استفاده قرار گرفته است، سنگ های مرمر بوده اند، که زیبایی غیر قابل وصفی دارند .

اگر پروژه ای خاص ، لوکس و مجلل دارید که باید در آن ، از سنگهای با ارزش و فاخر استفاده شود ، سنگ مرمر سبز ، یکی از بهترین گزینه ها برای پروژه شماست.

این سنگ با طرح و نقش و تم رنگی خاصی که دارد ، یونیک و منحصر به فرد است . تم رنگی و طرح و نقش آن هم جذاب و هم آرامبخش و متفاوت است.قطعا استفاده از این سنگ در پروژه های لوکس و مجلل ارزش و قیمت پروژه را بالا می برد . قطع به یقین استفاده از این سنگ ، در پروژه شما میتواند ، یک سرمایه گذاری خوب محسوب شود .

سنگ همچون پوششی بر تن ساختمان :

عموما پروژه های ساختمانی در سفت کاری تفاوت خاصی با هم ندارند .

زمانی که تاسیسات ساختمان اجرا میشود و پروژه به مرحله نازک کاری میرسد ، یکی از متریالهایی که  ، پوشش نهایی ساختمان را بر عهده دارد و همچون یک کت و شلوار خاص و با ارزش بر تن ساختمان پوشانده میشود ، سنگ های طبیعی ای است  ، که در پروژه استفاده می شوند .

سنگ مرمر سبز  یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین سنگ‌های مرمر موجوداست ، که به دلیل ارزش بالا ،خاص و کمیاب بودن در بسیاری از پروژه‌های لوکس و مجلل استفاده می شود . یکی از منحصر به فردترین ویژگی‌های این سنگ “قابلیت عبور نور از پشت سنگ ” است .

 

 

سنگ مرمر سبز

 

منشا و نوع سنگ مرمر سبز چیست؟

سنگ مرمر سبز از نظر دسته بندی ، از خانواده سنگ‌های آهکی است . وقتی سنگ آهک در دما و فشار خیلی زیاد قرار گرفته و ناخالصی های شیمیایی در آن وجود نداشته باشد ، دگرگون شده و سنگ مرمر حاصل می‌شود.

بنابراین این سنگ از نوع سنگ‌های دگرگونی است . کانی اصلی تشکیل دهنده سنگ مرمر سفید، کلسیت و گاهی آراگونیت با دولومیت بوده و با اضافه شدن برخی از کانی‌های دیگر همچون هماتیت، لیمونیت، کوارتز، کربن و کانی های رسی به رنگ‌های سبز، قرمز، زرد، صورتی، آبی و … تبدیل می‌شود.

معادن این سنگ هم در کشور ایران و هم در کشورهای خارجی وجود داشته و در کشور افغانستان سنگ اونیکس سبز استخراج می‌شود. منطقه دامغان در کشور ایران نیز دارای معادن گران‌بهای سنگ مرمر سبز بوده و آن را به خارج از کشور نیز صادر می‌کنند.

سنگ مرمر سبزی که تصاویر آن در این پست موجود است ،  مربوط به معدن مرمر سبز کرمان می باشد .

 

آشنایی با انواع سنگ مرمر سبز :

متفاوت بودن طرح‌های موجود در این سنگ ، آن را بیشتر به آثار هنری ، شبیه کرده است .

سنگهای مرمر عموما سورت بندی دقیقی ندارند و طرح و نقش های متنوعی در سنگهای مرمر وجود دارد. البته غیراز زیبایی های بی نظیر ، شاید یکی از دلایل پرطرفدار بودن سنگهای مرمر ، همین خاص و منحصر به فرد بودن سنگهای مرمر از نظر طرح و نقش است.

زمانی که یک کوپ از سنگ مرمر بریده شود ، احتمال این که طرح و نقش سنگهای تولید شده ، شبیه به هم باشد کم است .

به صورت کلی سنگ اسلب مرمر سبز در دو نوع قابل دسته بندی است :

  1. سنگ اسلب مرمر سبز پر رنگ یشمی
  2. سنگ اسلب مرمر سبز روشن

ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری سنگ مرمر سبز :

سنگ مرمر سبز دارای زمینه  سبز یشمی تیره یا سبز روشن با رگه‌های سفید و چوبی است.

این سنگ به دلیل زیبایی های منحصر به فرد و تراکم بسیار بالا ، یکی از خاص‌ترین سنگ‌های تزئینی به شمار می‌رود ، که استفاده از آن در پروژه‌های لوکس و مجلل باعث جلوه بیشتر و ایجاد ارزش افزوده برای پروژه میشود.

سنگ مرمر سبز ایران ، در معادن مختلف بسیاری ، از جمله معدن سنگ مرمر سبز آذرشهر، مرمر سبز کرمان، مرمر سبز باباشورآب، مرمر سبز اصفهان و غیره یافت می‌شود.

 

سنگ مرمر سبز چه ویژگی‌هایی دارد ؟

روانشناسی رنگ :

همان طور که از روانشناسی رنگ‌ها می‌دانیم، رنگ سبز هرگونه غم و ناراحتی را از انسان‌ها دور کرده و احساس شادی را، به وجود خواهد آورد. رنگ سبز تیره ، نیز احساس زندگی و زنده بودن را به اطرافیان انتقال خواهد داد .

از نظر روانشناسی رنگ ، این سنگ آرامش‌بخش است و می‌توان به تاثیرات مثبت آن در زندگی و سلامتی اشاره کرد. رنگ سبز در سنگ مرمر ، برای ایجاد احساس امنیت و ایمنی تاثیر بسزایی دارد و باعث ایجاد تفکرات مثبتی ، مانند صلح، توازن و آرامش می‌شود.

بر این اساس احساسات و ذهن منطقی،در افکار مخاطب تعادل برقرار می‌کند.

طبق اعتقاد سنگ‌شناسان ، وقتی با ذهنی پر مشغله و خسته ، به مکانی که دارای تزیینات اسلب مرمر سبز است ، وارد می‌شوید ، قلب شما تسکین یافته و احساسی نشاط بخش درونتان به وجود می‌آید.

با قرار گرفتن در این محیط ، دقیقا خودتان را در طبیعت سبز واقعی تصور خواهید کرد.

 

 

سنگ مرمر سبز

 

 

ویژگی‌های فیزیکی این سنگ عبارتند از :

  • جذب آب و رطوبت بسیار کم
  • سختی زیاد
  • صیقل‌پذیری بالا
  • مقاومت فشاری بالا و استقامت خوب
  • بافت متراکم
  • قابلیت عبور نور از پشت سنگ

 

ویژگی‌های سنگ اسلب مرمر سبز چیست؟

خاصیت شیشه ای در برابر نور

  • یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های سنگ‌های مرمر، شفافیت آن ، در برابر نور یا به اصطلاح خاصیت بک‌لایت سنگ مرمر است. سنگ مرمر سبز نیز از جمله سنگ‌های طبیعی شفاف به شمار می‌رود. این سنگ در مکان‌هایی که دارای نورپردازی هستند، بک‌لایتی فوق العاده زیبا و خاص پیدا می‌کند.

ماندگاری و دوام

سنگ اسلب مرمر سبز ،  جزو سنگ‌های بادوام محسوب میشود . اگر به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، قابلیت این  را دارد ، که برای مدت زمان طولانی تازه و نو باقی بماند . این خاصیت بدر سنگهایی وجود دارد که بسیار کمپکت (توپر) و فشرده هستند . عموما سنگ های مرمریت و تراورتن ، به مرور زمان حالت نو بودن و براقیت اول خود را از دست میدهند . دلیل این مساله ، سختی کمتر سنگ های مرمریت وتراورتن ، نسبت به سنگ مرمر است . وقتی سنگی ، سختی کمی داشته باشد ، به مرور خط و خش های ریزی  روی آن ایجاد میشود و خود سطح سنگ هم ، دچار فرسایش شده و براقیت آن و حالت نو بودن سنگ ، کمتر خوهد شد .

ارزش زیبایی شناختی

نقش‌ها و رگه‌هایی که در این سنگ وجود دارد، سبب می‌شود ، که ظاهری زیبا به فضا بدهد. اگر ،  یک بار در زندگی خود از سنگ مرمر سبز استفاده کنید، هرگز نمی‌توانید ، ارزش زیبایی شناسی این سنگ طبیعی را ، انکار کند.

خواص متافیزیکی

از خواص متافیزیکی سنگ مرمر سبز می‌توانیم به خاصیت شفابخشی و قوت بخشی ، که یکی از مهم‌ترین خواص متافیزیکی آن است، اشاره کنیم.به همین دلیل در بسیاری از پروژه هایی که مذهبی هستند ، برای آرامش معنوی و تاثیر گذاری بهتر بر مخاطبان ، از این سنگ زیبا استفاده می شود.

مهم‌ترین کاربردهای سنگ مرمر سبز چیست؟

سنگ‌های مرمر برای پروژه‌هایی که به دنبال سنگ‌های لوکس با قابلیت عبور نور و باکیفیت بالا و چشمگیر هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سنگ بیش‌تر ، برای فضای داخلی پروژه‌های ساختمانی همچون بدنه داخلی، کف سالن خانه، کف اتاق خواب و … مناسب است .

سنگ مرمر برای کفپوش پروژه‌های اداری یا تجاری ، انتخاب مناسبی نیست. دلیل اسن مساله ، این است که در پروژه‌های اداری و تجاری به دلیل عبور و مرور زیاد ، ممکن سنگ مرمر، دچار سابیدگی شده و با عبور و مرور و ایجاد خط و خش روی آن، ساب سنگ از بین رفته و زیبایی خود را از دست دهد.

در پروژه‌های اداری بهتر است ، از اسلب مرمر سبز در بدنه داخلی یا کانترها استفاده شود.

این سنگ برای کانترهای آشپرخانه نیز، انتخاب مناسبی نیست. زیرا سنگ مرمر سبز نسبت به مواد اسیدی مقاومت ندارد و در آشپزخانه در اثر برخورد مواد اسیدی ( همچون آب لیمو ، نوشابه ، سرکه ، ماست و … ) با آن ، ممکن است ساب خود را از دست دهد.

(در صورت استفاده از سنگ مرمر سبز که ،  در معرض مواد اسیدی هستند ،  از مواد نانو ضد اسید باید استفاده نمایید )

یکی از پروژه‌های بزرگی که در آن از سنگ مرمر سبز ، در سنگ کف استفاده شده است، حرم امام رضا علیه السلام بوده و مقاومت کم این سنگ در برابر رفت و آمد زیاد قابل مشاهده است. زیرا با این که افراد با پای برهنه روی این سنگ قدم می‌گذارند، به دلیل عبور زیاد ، سنگ ها حالت چرمی پیدا کرده است.

البته در مواردی همچون ساخت شومینه‌های لوکس ( که بیشتر حالت تزیینی دارند) ، میز مطالعه، بدنه حمام و سرویس بهداشتی نیز می‌توان از این سنگ نفیس استفاده کرد.

اما باید توجه داشت که سنگ ارتباط مستقیمی با آب یا مواد اسیدی نداشته باشد و به خوبی از آن نگهداری شود.

سنگ مرمر سبز، عموما به صورت بی‌موج و در اندازه‌های سنگ اسلب ، تولید می‌شود. این سنگ سلطنتی و زیبا جزو مرمرهای خاص  در دنیا است و در کیفیت و ابعاد مختلف ، به بازار عرضه می‌شود.

سنگ اسلب مرمر سبز ، به دلیل دارا بودن خواص منحصر به فرد و رنگ چشم‌نواز در بسیاری از موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سنگ مرمر سبز

مزایا و معایب سنگ اسلب مرمر سبز چیست؟

سنگ مرمر سبز یکی از سنگ‌های بسیار لاکچری و با ارزش در دنیا بوده و جزو سنگ‌های نادر و کمیاب است.

استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی می‌تواند در بالا بردن ارزش پروژه بسیار تاثیرگذار باشد. برای افرادی که به دنبال سنگ‌های خاص و متفاوت برای استفاده در خانه یا محل کار خود هستند، این سنگ می‌تواند بهترین گزینه محسوب شود.

همان طور که گفته شد، از معایب این سنگ می‌توانیم به مقاومت کم آن در برابر شرایط جوی و مواد اسیدی اشاره کنیم . از این سنگ به هیچ وجه  در بدنه بیرونی ساختمان یا کف فضای یک محوطه نباید  استفاده کرد .

اسلب مرمر سبز برای چه پروژه‌هایی توصیه می‌شود؟

سنگ مرمر سبز به دلیل گران قیمت و لوکس بودن ، گزینه مناسبی برای استفاده در ، پروژه‌های ارزان قیمت نیست . به همین دلیل، از این نوع سنگ اغلب به عنوان ، سنگ کف لابی هتل‌ها و تالارها، مکان‌های اداری، مراکز تجاری ، سرویس‌های بهداشتی مدرن، مصنوعات ساختمانی و سنگی و اماکن مذهبی استفاده می‌کنند.

عوامل موثر بر قیمت سنگ

معمولا در قیمت گذاری سنگ‌ها عوامل متفاوتی تاثیرگذار است . این امر در رابطه با سنگ  اسلب مرمر سبز نیز صادق است. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت سنگ مرمر سبز ، پاک بودن  سنگ است . طرح و نقش‌های چوبی رنگی ، که در این سنگ‌ها وجود دارد ، هر چند بسیار زیبا هستند ، اما از نظر عناصر شیمیایی ،جزو ناخالصی‌های آن محسوب می شود . هر چقدر میزان رگه های چوبی در سنگ مرمر سبز ، کم‌تر باشد، سنگ گران قیمت‌تر خواهد بود.

خالص و پاک بودن  این سنگ ، باعث میشود ، نور از تمام قسمتهای سنگ رد شده و جلوه‌ای بی‌نظیر خلق نماید .

عامل دیگری که در قیمت گذاری سنگ مرمر سبز تاثیرگذار است، ابعاد و ضخامت اسلب آن است. هر چقدر اسلب ابعاد و ضخامت بیش‌تری داشته باشد، قیمت آن افزایش بیشتر خواهد بود .

نوع معدن، طرح و نقش و شرایط حمل و نقل نیز از عوامل مهم و تاثیر گذار در قیمت سنگ مرمر سبز است .

به طور کلی سنگ مرمر سبز جزو سنگ‌های گران قیمت و لوکس محسوب می‌شود.

 

شرایط نگهداری و مراقبت از سنگ مرمر سبز

برای تمیز کردن سنگ مرمر سبز ، باید از آب ولرم به همراه پارچه‌ای نرم استفاده شود . به دلیل حساس بودن این سنگ نسبت به مواد اسیدی، قبل از استفاده از مواد شوینده باید بخش کوچکی از سنگ با مواد شوینده تمیز شده و در صورت عدم ایجاد مشکل در سنگ، سایر قسمت‌های آن نیز با شوینده تمیز شود.

 

آیا سنگ اسلب مرمر سبز ، به صورت بوک مچ فور مچ هم ،  فرآوری میشود ؟

در سنگ های مرمر ، ایجاد بوک مچ ، فورمچ هایی که دقیقا ، در آن تقارن وجود داشته باشد ، نسبت به دیگر سنگها ، سخت تر است . دلیل این مساله هم چرخش و بازی زیاد رگه ها ، در سنگ های مرمر است .

به عبارت دیگر ، اگر شما بخواهید ، از سنگهای مرمر برای طرح بوک مچ و فورمچ ، استفاده نمایید ایجاد دو سنگ یا چهار سنگ ، که از نظر طرح و نقش دقیقا متقارن باشد ، سخت تر از سنگهای مرمریت و چینی کریستال است .

 

 

سنگ مرمر سبز

 

 

سوالات متداول

  1. آیا سنگ مرمر سبز برای نما مناسب است؟

خیر، استفاده از این سنگ برای نما و فضای بیرونی پروژه‌های ساختمانی مناسب نیست و فقط برای فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. آیا سنگ مرمر برای استفاده در سرویس بهداشتی مناسب است؟

بهتر است از سنگ مرمر سبز، تنها در بدنه‌های سرویس بهداشتی استفاده شده و ترجیحا با رطوبت و آب و ارتباط مستقیم نداشته باشد. همچنین از شستشوی سنگ مرمر با  مواد اسیدی به شدت اجتناب کنید .

  1. آیا سنگ مرمر برای استفاده در حمام مناسب است؟

باید از این سنگ در قسمتی‌هایی همچون بدنه حمام ، استفاده شود  ، که ارتباط مستقیم با آب ندارد، .

  1. آیا می‌توان از سنگ اسلب مرمر سبز برای ساخت کانتر آشپزخانه استفاده کرد؟

از آن‌جایی که سنگ مرمرسبز مقاومت کافی در برابر مواد اسیدی ندارد، بهتر است در ساخت کانتر آشپزخانه از این سنگ استفاده نکنیم.

  1. آیا سنگ مرمر سبز قابلیت عبور نور را دارد؟

بله، شاخصه اصلی سنگ‌های مرمر، شفاف بودن آنان و قابلیت بک‌لایت کردن و عبور نور از پشت آنان است.

6. آیا سنگ مرمر سبز واقعی است ؟

بله سنگ مرمر سبز به صورت طبیعی در طبیعت وجود دارد . البته این سنگ بصورت فیک ، کپی و مصنوعی نیز توسط برخی از تولید کنندگان سنگ مصنوعی یا تولید کنندگان سرامیک تولید میشود . اما هیچ محصول کپی ، ارزش واقعی محصول اصلی را ندارد .

7. چگونه میتوان متوجه شد ، سنگ مرمر سبز واقعی است ؟

یکی از روشهای تشخیص این که ، سنگ مرمر سبز واقعی است یا نه ، تست اسید است . در صورتی که روی سنگ مرمر، اسید یا جوهر نمک ریخته شود ، شروع به جوشیدن خواهد کرد . یکی دیگر از روشهای تست ، بررسی یک تکه یا لبه از قسمت شکسته شده سنگ است .

8. کدام نوع سنگ مرمر بهتر است ؟

اصولا سنگهای مرمر سبز از نظر جنس با هم فرق خاصی ندارند . وجه تمایز سنگهای مرمر از نظر طرح و نقش و نوع فرآوری و برش آنها است .

9. تفاوت سنگ مرمر و مرمریت چیست؟

سنگ مرمر قابلیت عبور نور از پشت آن وجود دارد ، ولی سنگ مرمریت این خصوصیت را ندارد . سنگ مرمر حالت شیشه ای شفاف است ولی سنگ مرمریت این خاصیت را ندارد .

10. شباهت سنگ مرمر و مرمریت در چیست ؟

هر دو سنگ از خانواده سنگ های آهکی محسوب میشوند .

 

 

سنگ مرمر سبز

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *